Activitats
En aquesta pestanya podràs veure un recull d’activitats que s’han anat realitzant durant el curs escolar i que ens agradaria compartir.
-
Festa de fi de curs
-
Festes i tradicions a l'escola
-
Inici de curs i familiarització
-
Sortida a la granja
-
Matinal de reformes als patis del Xiulet
-
Projecte l’olivera del Xiulet
-
Castanyada a l’escola
-
Festa del Carnestoltes
Aquest curs ja ha acabat i hem tingut l’oportunitat de poder recuperar l‘essència que fa especial l’escola bressol on poder compartir les experiències tots junts és molt important.
Poder tornar a fer sortides i excursions, barrejar grups i/o convidar famílies a participar a l’escola, ens ha deixat gaudir d’un tram final de curs com els que sempre havíem viscut, com també, acomiadar-nos tots junts amb una gran festa.
Acabem un curs de la millor manera, amb un emotiu comiat. Agraïdes estem un any més de poder celebrar la festa de final de curs, on hem compartit família i escola una xerinola ben divertida, entretinguda i commovedora. Petits i grans hem xalat d’una teatralització per part de l’AFA representant el conte adaptat de “Tito el malabarista” i continuant amb gresca animada per Jaume Barri, on no hem parat de ballar amb les seves cançons i així viure plegats una tarda d’estiu ben distreta entre somriures i amor. També vàrem poder fer l’entrega d’orles als infants d’ EI 2-3 que marxen del Xiulet i així desitjar-los molta sort en aquest nou camí. Per acabar vàrem omplir les panxes amb un boníssim sopar popular.
Marxem amb la motxilla plena de grans records, experiències, somnis i il·lusions! Hem construït moments sentint-nos a prop, cuidant-nos i formant vincles que fan d’aquesta etapa una vivència molt especial.
Felices d’haver compartit aquest any amb tots i totes vosaltres, agraïm a l’AFA que hagi cuidat aquesta trobada i hagi fet possible aquest gran dia. Desitgem a tots i totes unes bones vacances i ens retrobem al setembre amb les piles ben carregades!
A la vida quotidiana de l’escola al llarg del curs ens trobem amb dies específics de la cultura popular, com festes i tradicions que des de la llar d’infants aprofitem per apropar als infants, amb noves experiències i coneixements. Experimentem, proposem activitats temàtiques, explorem l’entorn descobrint què ens ofereixen aquestes festes i tradicions, i ens divertim amb grans celebracions tots junts.
Les festes a l’escola són oportunitats per a gaudir de bon ambient, per a conèixer-nos millor amb les famílies, per a fer-los partícips del que succeeix a l’escola. Per tant, com a escola procurarem que les festes siguin també un dels eixos de l’educació que volem transmetre als més petits i petites.
La nostra escola ofereix una visió sistèmica de les festes populars doncs posa especial atenció en fomentar els vincles i les relacions entre família, infants i escola. Poder involucrar a les famílies en tots els nivells d’organització de les festes populars (pensar la idea, posar-la en marxa i executar-la) permet tenir en compte totes les famílies, els seus costums, cultures, tradicions,… La tasca que realitza l’AFFAC i la col·laboració de les famílies és de gran valor educatiu.
Des de principis de curs començant amb la Castanyada, passant per un segon trimestre ple de disbauxa amb un carnestoltes esbojarrat o endolcint els paladars amb mones boníssimes, i acabant el curs amb una gran festa major infantil i bengales cremant per la nit més curta de l’any… Coneixem personatges màgics com el Tió de Nadal o els Reis d’Orient, i llegendes amb dracs i roses. Però també celebrem dies dels protagonistes on l’infant gaudeix d’aquell dia dedicat a ell o ella. Com també, ens trobem amb les famílies per compartir grans experiències fent xerinola i descobrint l’entorn més proper.
Familiaritzar als infants amb la cultura popular i les tradicions del nostre entorn, gaudir en família de l’escola, compartir vivències creant un ambient harmònic i familiar, i garantir que totes les persones puguin participar de les festes, són objectius d’aprenentatge essencials en la vida quotidiana de la llar d’infants, i com equip del Xiulet lluitem per poder-ho aconseguir.
INICI DE CURS I FAMILIARITZACIÓ
Hem començat un curs amb ganes d’assolir nous reptes, experiències que ens esperen i de dies d’aventures. Al Xiulet construïm un projecte educatiu basat en el respecte a l’infant, en els seus ritmes i necessitats; aquests dies que estem de familiarització és precisament on més cal tenir cura, respecte i escolta. Hi ha infants que ja venien el curs passat, altres que venen de nou, però tots necessiten el seu temps per fer-se l’escola seva.
Són dies de crear vincles des del respecte, l’apropament (el més tranquil possible) sense forçar processos. Aquest procés de familiarització no te data d’acabament, hi ha tantes adaptacions com infants i famílies. Som conscients que crear el vincle no és fàcil però a traves de petits moments que es van compartint ho anem aconseguit, i ho farem possible gràcies a totes les persones implicades en l’educació dels infants: el mateix infant, la família i les mestres.
Ja portem uns dies i hem tingut temps per compartir, jugar, experimentar, descobrir; els diferents grups classe de l’escola van trobant el seu espai i els seus ritmes, i mica en mica van coneixent les rutines de l’escola. Infants i mestres aconsegueixen fer cohesió de grup i encara que tenim moments de tot, aprofitem cada instant per seguir creixent. Això només ha començat i ens queden molts mesos per seguir creant vivències.
SORTIDA A LA GRANJA
El Xiulet creiem que la millor manera per aprendre és per mitjà de les pròpies vivències. Per aquest motiu apostem per les sortides fora de l’escola i fer més rics els aprenentatges anant a conèixer diferents entorns. Així doncs, aprofitant el bon temps els grups d’educació infantil 2-3 van poder gaudir d’una visita a la granja “Les Pedreres” a Sant Fruitós de Bages.
L’apropament al món dels animal sempre és una oportunitat que suposa ampliar coneixements i experimentar amb noves sensacions. L’objectiu principal d’aquesta activitat és donar a conèixer als infants els animals més representatius de la granja, descobrint-los per mitjà de tots els sentits.
Tot va començar amb un viatge amb autocar fins a la granja i un cop allà varem poder gaudir d’un dia genial en un entorn amb molt d’encant i enriquidor. Vam veure i tocar tots els animals: conills, galls i gallines, ovelles, un porc vietnamita, oques, un poni, un ruc, vedells i, fins i tot, una tortuga i un eriçó. A part també els hi vam poder donar de menjar a alguns d’ells,i ens vam endur alguna que altra llepada de les vaques, un moment que per algú era d’allò més divertit i curiós. També varem tenir temps per jugar i buscar ous per l’era, o fer com si munyíssim vaques. Tot els infants van poder gaudir de l’activitat entrant en contacte amb els animals de la granja, donant-los-hi l’oportunitat d’observar-los, tocar-los, sentir-los, escoltar-los… sempre amb respecte i molta cura. Finalment, vam dinar i vam descansar i/o jugar una estona més per l’entorn, amb la companyia llunyana, de cavalls i cabres, fins l’hora de marxar. Va ser un dia ple d’emocions i nous descobriments, i ens ho vam passar genial!
Un matí de treball on tot l’entorn s’ha anat transformant per millorar els patis, per fer-los més educatius i adaptats als infants. Hem plantat, envernissat, restaurat i construït. L’infant quan surt a l’exterior, es desperta en ell el desig innat d’explorar, de pujar i baixar diferents desnivells, de córrer, saltar, moure’s amb llibertat i superar diversos reptes.
Per aquest motiu és essencial pensar l’espai exterior com una extensió de les aules, aconseguint uns entorns rics i plens de matisos que els ajudi a créixer de manera més enriquidora.
La participació de les famílies en projectes com el dels patis, són part important de la comunitat educativa i les propostes de treball compartit de millora la Llar fan possible una escola oberta on infant, família i equip li donen sentit.
Encara queda feina. Aquest projecte és llarg i costós, no obstant amb constància i esforç es va transformant l’espai exterior i va prenent forma. Moltes gràcies a les famílies de l’AMPA que vau venir i l’equip del Xiulet per fer possible aquest projecte.
Entre finals d’octubre i principis de novembre quan les oliveres estan plenes d’olives per collir, els dos grups de maternals de l’escola aprofitem per fer un projectes de descoberta de la olivera, les olives i l’oli. Com que a l’escola tenim una olivera, vam sortit a sacsejar-la perquè caiguessin les olives al terra. No teníem suficient força així que vam provar altres maneres per arribar a les olives. Primer de puntetes, després saltant, però la millor manera va ser amb uns pals i molt de compte, tot picant les branques, les olives van començar a caure a la xarxa i les vam recollir per omplir les cistelles. Volem donar les gràcies als dos avis del Xiulet que després en van ajudar a buidar del tot l’olivera i al Molí de Fonollosa que es van endur les olives per fer oli, quina feinada oi?
Un altre dia vam explorar les olives que havíem collit a través dels diferents sentits. I amb l’ajuda de diversos estris les vam manipular i vam acabar descobrint que quan xafem l’oliva surt un suc que se’n diu oli. Llavors, una altre dia per esmorzar vam fer pa amb oli, nosaltres mateixos/es ens vam posar l’oli al pa i ens el vam menjar.
Per acabar el treball de les olives, vam adobar les olives afegint tots els ingredients que vam manipular uns dies abans: pebrot vermell i verd, alls, llimona, sal, vinagre i herbes aromàtiques. Un cop ficats tots a dins el pot, ho vam deixar adobar uns dies fins que les olives estiguessin al punt per menjar i acabar de gaudir de tot el treball. Finalment va arribar el moment de posar les olives als nostres pots de vidre per poder-nos-les endur a casa i tastar-les amb tota la família. Nosaltres creiem que van quedat boníssimes i tot plegat va ser una gran experiència que ens ha encantat compartir amb tots vosaltres!
Una de les primeres festes populars que se celebren a les escoles és la festa de la castanyada i al Xiulet hem aprofitat cada instant per poder conèixer aquesta festa i tot el que ens ofereix la tardor. Hem donat la benvinguda a aquesta estació amb diverses propostes on hem pogut descobrir cançons, balls, fruits i personatges molt estimats que ens han acompanyat. En aquestes vivències, hem gaudit de la natura i els colors que ens ofereix aquesta estació de l’any.
Així doncs, infants, famílies i mestres hem estat omplint les classes de fulles, pinyes, castanyes, moniatos, magranes, caquis… que ens han permès descobrir colors, formes, textures, gustos… virtuts de la tardor. També hem fet activitats on hem manipulat patates, sucre i ametlla picada, els aliments que formen els dolços més típics de la castanyada: els panellets!
Des del Xiulet donem a conèixer cadascuna de les festes populars. I és que, les festes catalanes són un recurs de qualitat inesgotable per a treballar diferents continguts d’una manera enriquidora pels infants.
Aquest any hem celebrat la castanyada amb intimitat. La Maria la castanyera ens va visitar per compartir la seva història i explicar-nos com ho fa per aconseguir les castanyes. Vam poder conèixer emocionats la Maria, el Gegant del castanyer i el Marrameu quan ens van representar una obra de teatre. A més, també ens va portar els panellets que vam fer amb tanta delicadesa! Finalment per tancar la festa vam cantar i ballar la seva cançó que tant ens agrada i ens diverteix!
Tant pels més petits com pels més grans, començar el curs implica tenir moments de tot i podrem observar que en alguns moments es mostrin més inquiets, cansats o amb canvis d’humor. Cada dia coneixen persones noves, descobreixen nous espais, nous jocs i noves dinàmiques. Per aquest motiu és important mostrar confiança i seguretat, i que família i escola vagin a una pel benestar dels infants.
Amb els dies que portem conviscuts, ja hem compartit, descobert, empatitzat, ens hem relacionat uns amb els altres, hem buscat i trobat complicitats, i estem aconseguint sentir-nos membres d’un grup consolidat, i d’aquesta manera créixer junts durant tot el curs fent d’aquestes vivències una experiència inoblidable!
Desitgem un bon inici de curs a tothom i desitgem estar el més a prop possible de tots vosaltres!
Festa del Carnestoltes
Un cop començat el segon trimestre i després d’uns dies de festa amb les famílies, el gener ben ràpid va passar i al febrer ens vam endinsar. Dies freds i rajos de sol que ens avisaven que ben aviat arribaria el bon temps però atenció que el mes de febrer és ben curiós! Una gran festa ens esperava que amb bogeria, alegria i diversió hem celebrat!
A l’escola ja estàvem preparats, dies de disfresses amunt i avall, cares pintades dia sí i dia també i confeti per tot arreu… Una setmana ben boja vàrem passar amb les consignes que el rei i la reina Carnestoltes ens van fer saber. Dilluns ben maquillats, dimarts pentinats estrafolaris, dimecres quina son que teníem que el pijama a l’escola vàrem portar, dijous llarder botifarra menjaré i divendres tot s’hi va valer amb gran aldarull i música per ballar!